POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

OBOWIĄZUJĄCA W FUNDACJI BREAD OF LIFE

 

 

Preambuła

Każde dziecko jest podmiotem niezbywalnych praw, w tym prawa do ochrony godności. Każde dziecko należy traktować z szacunkiem oraz należytą uwagą i troską o jego dobro. Nadrzędną wartością Fundacji Bread of Life jest zapewnienie dzieciom harmonijnych warunków rozwoju, wolnych od wszelkich form przemocy, krzywdzenia i zaniedbywania. Wszelkie działania podejmowane przez pracowników Fundacji Bread of Life są podporządkowane dobru i bezpieczeństwu dzieci. Wszyscy pracownicy, współpracownicy, praktykanci i wolontariusze są zobowiązani do przestrzegania zasad określonych w niniejszym dokumencie.

Rozdział I

Objaśnienie terminów

1

Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:

  1. Danych osobowych dziecka należy przez to rozumieć każdą informację umożliwiająca identyfikację dziecka.
  2. Dziecku należy przez to rozumieć małoletniego, od urodzenia do 18 roku życia, które korzysta z oferty Fundacji Bread of Life, zwanej dalej Fundacją.
  3. Polityce należy przez to rozumieć Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązującą w Fundacji.
  4. Koordynatorze Polityki należy przez to rozumieć imiennie wyznaczoną osobę sprawującą nadzór nad realizacją Polityki.
  5. Pracowniku należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Fundacji na podstawie umowy o pracę, umowy cywilno-prawnej lub mianowania.
  6. Personel – każdy pracownik Fundacji bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma kontakt z dziećmi.
  7. Rodzicu należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji dziecka na podstawie przepisów ogólnych, w szczególności jego przedstawiciela ustawowego oraz osobę uprawnioną do reprezentacji dziecka na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu, w tym rodzica zastępczego.
  8. Opiekunie prawnym dziecka należy przez to rozumieć osobę która ma za zadanie zastąpić dziecku rodziców a także wypełnić wszystkie ciążące na nich obowiązki. Jest przedstawicielem ustawowym małoletniego, dlatego może dokonywać czynności prawnych w imieniu dziecka i ma za zadanie chronić jego interesy prawne, osobiste oraz finansowe.
  9. Podopiecznym Fundacji należy przez to rozumieć każdą osobę korzystającą z usług świadczonych przez Fundację w ramach działalności rejestrowej, w szczególności podopiecznym pomocy bezpośredniej, w tym przede wszystkim dzieci i ich rodzice/opiekunowie prawni, profesjonaliści pracujący z dziećmi, uczestnicy imprez grupowych organizowanych przez Fundację. Podopiecznym może być zarówno dorosły, jak i dziecko.
  10. Kontakcie bezpośrednim z dzieckiem należy przez to rozumieć działania prowadzone
    w ramach działalności Fundacji, kierowane bezpośrednio do dziecka. Kontaktem bezpośrednim są pomoc bezpośrednia dziecku, edukacja, zabawa z dzieckiem.
  11. Osobie trzeciej należy przez to rozumieć osobę nie będącą pracownikiem Fundacji ani rodzicem dziecka.
  12. Krzywdzeniu należy przez to rozumieć każde zamierzone lub niezamierzone działanie albo zaniechanie ze strony opiekuna dziecka, pracownika lub osoby trzeciej, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka.
  13. Zaniedbaniu należy przez to rozumieć wszelkie formy krzywdzenia dziecka, które nie wypełniają znamion przestępstwa.
  14. Zespole Interwencyjnym należy przez to rozumieć zespół powoływany przez Koordynatora Polityki w celu rozpatrzenia skomplikowanego przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka, w skład którego wchodzi Paulina Czapowska oraz inne osoby zaproszone do udziału w pracach Zespołu przez Koordynatora.
  15. Zgodzie rodzica należy przez to rozumieć pisemne oświadczenie woli złożone przynajmniej przez jednego z rodziców dziecka korzystającego z pełni władzy rodzicielskiej (w przypadku braku porozumienia między rodzicami należy ich poinformować o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd).
  16. Zgodzie opiekuna prawnego należy przez to rozumieć pisemne oświadczenie woli złożone przez opiekuna prawnego dziecka.

 

Rozdział II

Cel Polityki

 

2

  1. Polityka określa ramowe zasady i wytyczne, które mają na celu:

  1. uwrażliwienie wszystkich pracowników i współpracowników Fundacji na wagę podejmowania działań zmierzających do ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
  2. wskazanie zakresów odpowiedzialności poszczególnych osób za bezpieczeństwo dzieci znajdujących się pod opieką Fundacji;
  3. podejmowanie adekwatnej interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci i/lub bezpośredniego zagrożenia ich zdrowia i życia.
  4. Znajomość i praktyczne stosowanie Polityki jest moralnym i zawodowym obowiązkiem wszystkich pracowników i personeluFundacji.

 

 

Rozdział III

Zasady postępowania z dzieckiem

3

  1. Niedopuszczalne są następujące zachowania pracowników i personelu Fundacji wobec dzieci:
  2. wszelkie zachowania, które zawstydzają, upokarzają, deprecjonują lub poniżają dzieci, lub mają znamiona innych form przemocy psychicznej, fizycznej lub wykorzystywania seksualnego;
  3. niestosowny kontakt fizyczny z dzieckiem, naruszający godność dziecka;
  4. dopuszczalny kontakt fizyczny powinien być w naturalny sposób związany z zabawą, pomocą dziecku w czynnościach higienicznych, koniecznością zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, potrzebą uspokojenia dziecka;
  5. podawanie dziecku alkoholu, leków, wszelkich środków psychoaktywnych;
  6. akceptowanie bądź uczestniczenie w nielegalnych czynnościach, w które angażowane jest dziecko;
  7. nawiązywanie relacji o charakterze seksualnym z dziećmi;
  8. zachowywanie się w sposób seksualnie prowokacyjny;
  9. goszczenie dziecka we własnym domu;
  10. spanie w tym samym pokoju co dziecko podczas obozów, wyjazdów;
  11. w przypadku świadczenia pomocy w domu, pozostawanie z dzieckiem sam na sam.

  1. Wszelkie podejrzenia dotyczące nieodpowiednich zachowań pracowników i personelu
    w Fundacji wobec dzieci są bezzwłocznie wyjaśniane.

Rozdział IV

Zasady udzielania pomocy

4

  1. Fundacja świadczy pomoc psychologiczną, terapeutyczną [inną]. Pomoc ta ma formę bezpośredniej pomocy indywidualnej i grupowej (m.in. konsultacje, terapia, diagnoza, warsztaty, grupy wsparcia). Pracownicy i współpracownicy Fundacji udzielają pomocy dzieciom i ich rodzinom w ramach działań statutowych/rejestrowych Fundacji, pomoc ta jest nieodpłatna.
  2. Pracownicy i personel Fundacji wyjaśniają dzieciom, co się będzie działo podczas ich wizyt. W trakcie kontaktu z dziećmi, pracownicy zwracają się do dzieci z szacunkiem, używają prostego języka, dostosowanego do możliwości dziecka.
  3. Fundacja realizuje działania profilaktyczne, które mają formę bezpośrednich oddziaływań grupowych. Pracownicy i personel Fundacji realizują działania profilaktyczne w ramach działań statutowych/rejestrowych Fundacji, pomoc ta jest nieodpłatna.
  4. Ponadto, wszyscy pracownicy i personel Fundacji:

  1. równo traktują wszystkie dzieci bez względu na ich pochodzenie, wygląd, przekonania;
  2. odnoszą się z szacunkiem do ewentualnej inności dziecka, jego innych przekonań, innych doświadczeń, innej perspektywy wynikającej z bycia dzieckiem;
  3. wysłuchują dziecka z uwagą i traktują jego wypowiedzi i przedstawioną wersję zdarzeń z należytą powagą;
  4. używają języka pozbawionego ocen, etykiet, dostosowanego do poziomu rozwoju dziecka;
  5. tworzą w Fundacji kulturę otwartości i wzajemnej odpowiedzialności sprzyjającej zgłaszaniu i omawianiu wszelkich zagadnień i problem w dotyczących ochrony dzieci.

5

  1. Pracownik i personel może odmówić udzielenia pomocy w następujących przypadkach:

  1. gdy udzielenie pomocy podopiecznemu byłoby sprzeczne z dobrem dziecka;
  2. gdy podopiecznym w sposób rażący lekceważy lub narusza porządek lub zasady obowiązujące w Fundacji;
  3. gdy udzielenie pomocy zagraża dobru pracownika i personelu;
  4. gdy może zachodzić obawa konfliktu interesów wynikających z bliskich relacji, pokrewieństwa itp.;
  5. gdy priorytetowe jest udzielanie pomocy w innej formie, niż dostępna w Fundacji, np. związana z ochroną życia, zdrowia;
  6. gdy klient korzysta z pomocy innego psychologa/terapeuty (dotyczy pomocy psychologicznej).

 

6

  1. Rodzice dziecka/opiekun prawny dziecka mają prawo do informacji o zakresie udzielanej dziecku pomocy, o ile nie zagraża to dobru dziecka.
  2. Pracownicy i personel Fundacji świadczący pomoc bezpośrednią mają obowiązek zacho­wania w tajemnicy informacji związanych z podopiecznym, uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu. Wy­jątek od tej zasady stanowią sytuacje ściśle określone w przepisach prawa oraz w wewnętrznych procedu­rach Fundacji.

Rozdział IV

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

7

Wszyscy pracownicy i personel Fundacji działają na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem. W swojej pracy kierują się przepisami polskiego prawa. Każda informacja dotycząca podejrzenia krzywdzenia dziecka traktowana jest poważnie i wyjaśniana, bez względu na to czy pochodzi od dziecka/rodzica/profesjonalisty oraz czy dotyczy podejrzenia krzywdzenia ze strony innego dziecka, rodzica, profesjonalisty czy też pracownika bądź personelu.

 

8

  1. Postępowania, o których mowa w niniejszym rozdziale toczą się z zachowaniem zasady poufności.
  2. Pracownicy i personel, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych uzyskali dostęp do informacji o krzywdzeniu dziecka lub do informacji z tym związanych, są zobowiązani do zachowania ich w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

9

  1. W przypadku zaobserwowania u pracownika lub personelu zachowania, które ma znamiona zaniedbania dziecka, osoba będąca świadkiem takiego zachowania jest zobowiązana niezwłocznie zareagować na sytuację oraz przekazać informację o tym Koordynatorowi Polityki. Koordynator sporządza notatkę służbową zawierającą dokładny opis zaistniałej sytuacji w oparciu o informacje uzyskane od bezpośredniego świadka, o ile nie otrzymał informacji o zdarzeniu na piśmie.
  2. Koordynator Polityki niezwłocznie przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z pracownikiem/personelem w obecności osoby, która poinformowała o zaniedbaniu. Z rozmowy należy sporządzić notatkę służbową. Notatkę przekazuje się kierownictwu Fundacji.
  3. Konsekwencją potwierdzenia przypadku zaniedbania dziecka może być przeniesienie pracownika na inne stanowisko pracy lub rozwiązanie umowy, na podstawie której pracownik świadczy pracę, bez wypowiedzenia ze skutkiem natychmiastowym.

10

  1. W przypadku zaobserwowania u dziecka symptomów wskazujących na zaniedbanie pracownik/personel, zgłasza ten fakt Koordynatorowi Polityki. Zaobserwowane objawy należy szczegółowo opisać w notatce służbowej.
  2. Koordynator niezwłocznie umawia się z rodzicami dziecka/opiekunem prawnym dziecka na spotkanie, w którym oprócz rodziców/opiekuna prawnego i prezesa Fundacji może uczestniczć psycholog.
  3. W przypadku odmowy udziału lub nieusprawiedliwionego niestawiennictwa na spotkaniu, Koordynator podejmuje jeszcze jedną próbę umówienia spotkania z rodzicami/opiekunem prawnym dziecka. Jeżeli nie dojdzie do spotkania w kolejnym terminie, zawiadamia pracownika socjalnego pomocy społecznej o zagrożeniu dobra dziecka.
  4. W trakcie spotkania rodzice/opiekun prawny są informowani o podejrzeniu zaniedbywania dziecka oraz o działaniach podjętych przez Fundację w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, a także są zachęcani do podjęcia współpracy z psychologiem.
  5. Jeżeli rodzice/opiekun prawny nie chcą podjąć współpracy lub zaprzeczają ewidentnym objawom zaniedbania dziecka, Koordynator zawiadamia pracownika socjalnego pomocy społecznej o zagrożeniu dobra dziecka.
  6. W szczególnie skomplikowanych sytuacjach, Koordynator przekazuje prowadzenie sprawy Zespołowi Interwencyjnemu, który może podjąć współpracę z pracownikiem socjalnym pomocy społecznej lub z innymi instytucjami oferującymi specjalistyczną pomoc.

11

  1. W przypadku zaobserwowania u dziecka symptomów wskazujących na możliwość krzywdzenia dziecka, pracownik/personel zgłasza ten fakt Koordynatorowi Polityki. Zaobserwowane objawy należy szczegółowo opisać w notatce służbowej.
  2. Koordynator Polityki niezwłocznie umawia się z rodzicami dziecka/opiekunem prawnym dziecka na spotkanie, w którym oprócz rodziców/opiekuna prawnego dziecka i Koordynatora może uczestniczyć psycholog.
  3. W przypadku odmowy udziału lub nieusprawiedliwionego niestawiennictwa na spotkaniu rodziców, Koordynator zawiadamia pracownika socjalnego pomocy społecznej o zagrożeniu dobra dziecka w celu uruchomienia procedury Niebieskiej Karty.
  4. W trakcie spotkania rodzice/opiekun prawny są informowani o podejrzeniu krzywdzenia dziecka oraz o działaniach podjętych przez Fundację dla zapewnienia dziecku bezpieczeństwa. Celem rozmowy jest zdiagnozowanie sytuacji rodziny, w szczególności dziecka, oraz zebranie wszystkich informacji o ewentualnych zagrożeniach dobra dziecka.
  5. Na podstawie zebranego materiału, Koordynator Polityki wraz z kierownictwem Fundacji ocenia, czy zagrożone jest dobro dziecka i w zależności od oceny zamyka sprawę lub zawiadamia pracownika socjalnego pomocy społecznej o zagrożeniu dobra dziecka w celu uruchomienia procedury Niebieskiej Karty.
  6. Samopoczucie i stan dziecka są cały czas monitorowane przez pracownika/personel.
  7. W szczególnie skomplikowanych sytuacjach, Koordynator Polityki przekazuje prowadzenie sprawy Zespołowi Interwencyjnemu, który może podjąć współpracę z pracownikiem socjalnym pomocy społecznej lub z innymi instytucjami oferującymi specjalistyczną pomoc.                                                                                     12

W przypadku, gdy zachowanie pracownika, rodzica lub osoby trzeciej zagraża zdrowiu lub życiu dziecka, Koordynator Polityki lub pracownik/personel niezwłocznie wzywa pogotowie ratunkowe i zawiadamia Policję o popełnieniu przestępstwa.

 

Rozdział V

Zasady ochrony danych osobowych dziecka

  13

  1. Pomoc udzielana dziecku i jego rodzinie jest dokumentowana. Fundacja przestrzega przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, w tym danych wrażliwych, m.in. poprzez:

  1. odbieranie pisemnej zgody podopiecznych na przetwarzanie danych osobowych;
  2. wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo danych;
  3. szkolenia pracowników;
  4. zabezpieczenie dokumentacji zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej;
  5. określenie jasnych zasad ujawniania zawartych w dokumentacji informacji instytucjom trzecim (sądom, prokuraturze, zespołom interdyscyplinarnym).

14

  1. Pracownicy i personel Fundacji:
  2. nie udostępniają przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani o jego rodzicach/opiekunem prawnym;
  3. nie kontaktują przedstawicieli mediów z dzieckiem ani z jego rodzicami/opiekunem prawnym;
  4. nie wypowiadają się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawach dotyczących dziecka lub jego rodziców/opiekuna prawnego (dotyczy także wypowiedzi, które nie są w żaden sposób utrwalane).

Rozdział VI

Zasady ochrony wizerunku dziecka

15

  1. Uznając prawo dziecka do poszanowania jego dóbr osobistych, Fundacja zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  2. Wizerunek dziecka nie może być użyty w formie lub publikacji obraźliwej dla dziecka lub naruszać w inny sposób dóbr osobistych dziecka.
  3. Pracownikowi/personelowi nie wolno umożliwiać osobom trzecim utrwalania wizerunku dziecka,
    w szczególności jego fotografowania lub filmowania, bez pisemnej zgody rodzica dziecka/opiekuna prawnego dziecka.

 

 

Rozdział VII

Rekrutacja i wdrożenie nowych pracowników

 

16

  1. Fundacja dokłada wszelkich starań, by zatrudniać pracowników i personel posiadających odpowiednie kwalifikacje i kompetencje, którzy podzielają wartości wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, w szczególności prawo dziecka do ochrony przed krzywdzeniem.

  1. Każdy kandydat na nowego pracownika/personel przesyła CV oraz w miarę możliwości referencje. Rozmowa kwalifikacyjna prowadzona jest przez dwóch pracowników. Przedmiotem rozmowy, oprócz sprawdzenia kompetencji i wiedzy kandydata, są również wszelkie ewentualne przerwy w zatrudnieniu/edukacji.

  1. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej pracownicy informują kandydata o obowiązującej w Fundacji Przed przystąpieniem do pracy wybrany kandydat, oprócz innych wymaganych przepisami prawa dokumentów, składa zaświadczenie o niekaralności. Ponadto przyszły pracownik zostaje zweryfikowany w Krajowym Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.

  1. Każdy nowo przyjęty pracownik/personel Fundacji zapoznaje się z zapisami Polityki.

 

Rozdział VIII

Monitoring stosowania Polityki

17

  1. Głównym Koordynatorem Polityki jest Paulina Czapowska a wspomagającym Koordynatorem Polityki – Pan Joost Reinier van den Berg.
  2. Do zadań Koordynatora Polityki należy:
  3. reagowanie na sygnały naruszenia Polityki,
  4. przewodniczenie Zespołowi Interwencyjnemu,
  5. monitorowanie realizacji Polityki,
  6. proponowanie zmian w Polityce.
  7. Koordynator wprowadza do Polityki zmiany w trybie przewidzianym dla wprowadzenia Polityki.

 

ROZDZIAŁ IX

Przepisy końcowe

18

Pracownicy i personel mają obowiązek zapoznania się z treścią Polityki i potwierdzenia tego faktu podpisem na liście prowadzonej przez Koordynatora.

19

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem 08.2024r.
  2. Polityka podlega ogłoszeniu poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Fundacji.